Bewegen voor ouderen

Bewegen is belangrijk zeker als je ouder wordt, het houdt je langer fit en zelfredzaam. Tijdens onze lessen Meer Bewegen voor Ouderen doen we gymnastiekoefeningen waardoor botten en spieren sterker worden, de coördinatie verbetert en het heeft een gunstige invloed op diverse aandoeningen. Maar het is vooral ook leuk en gezellig, zeker als u het in groepsverband doet. Doet u gemakkelijk zittende kleding en schoenen aan en neemt u een badlaken mee?

1. Bewegen bevordert mentaal welbevinden

Bewegen is goed voor mensen: het activeert lichamelijke en geestelijke processen. En het geeft niet alleen meer energie, maar biedt ook een kans om andere mensen te leren kennen en of als het maar even kan er eens op uit te gaan. Ouderen kunnen hun zelfstandigheid behouden door meer in beweging te blijven.

2. Bewegen voorkomt vallen

Ouderen die in beweging blijven, vallen minder vaak dan ouderen die niet of nauwelijks bewegen.

3. Bewegen helpt tegen depressieve klachten

Door beweging voel je je beter. Je slaapt beter en krijgt meer eetlust. Andersom zorgt inactiviteit voor een minder goede conditie, waardoor gevoelens van lusteloosheid en isolement sterker worden.

4. Bewegen en dementie

Bewegen is goed voor mensen met dementie. Dat staat vast. Veel onderzoeken hebben dit al aangetoond. Door te bewegen breng je de hersenen ook in beweging. Daarmee kun je de dementie niet stoppen, maar wel vertragen en de omstandigheden verbeteren.